Пропускане към основното съдържание

"От Батак съм,чичо..."

 И сега, докато публикувам...все едно някой ме е хванал за гърлото....


Възпоминания от Батак



(разказ от едно дете)

От Батак съм, чичо. Знаеш ли Батак?
Хе, там зад горите... много е далече,
нямам татко, майка: ази съм сирак,
и треперя малко, зима дойде вече.
Ти Батак не си чул, а аз съм оттам:
помня го клането и страшното време.
Бяхме девет братя, а останах сам.
Ако ти разкажа, страх ще те съземе.

Като ги изклаха, чичо, аз видях...
С топор ги сечеха, ей тъй... на дръвника;
а пък ази плачех, па ме беше страх.
Само бачо Пеню с голям глас извика...
И издъхна бачо... А един хайдук
баба ми закла я под вехтата стряха
и кръвта потече из наший капчук...
А ази бях малък и мен не заклаха.

Татко ми излезе из къщи тогаз
с брадвата в ръцете и нещо продума...
Но те бяха много: пушнаха завчас
и той падна възнак, уби го куршума.
А мама изскочи, откъде; не знам,
и над татка фана да вика, да плаче...
Но нея скълцаха с един нож голям,
затова съм, чичо, аз сега сираче.

А бе много страшно там да бъдеш ти.
Не знам що не щяха и мен да заколат:
но плевнята пламна и взе да пращи,
и страшно мучеха кравата и волът.
Тогава побягнах плачешком навън.
Но после, когато страшното замина -
казаха, че в оня големи огън
изгорял и вуйчо, и дядо, и стрина.

И черквата наша, чичо, изгоря,
и школото пламна, и девойки двесте
станаха на въглен - някой ги запря...
Та и много още дяца и невести
А кака и леля, и други жени
мъчиха ги два дни, та па ги затриха.
Още слушам, чичо, как пискат они!
и детенца много на маждрак набиха.

Всичкий свят затриха! Как не бе ги грях?
Само дядо Ангел оживя, сюрмаха.
Той пари с котела сбираше за тях;
но поп Трендафила с гвоздеи коваха!
И уж беше страшно, пък не бе ме страх,
аз треперех само, но не плачех веки.
Мен и други дяца отведоха с тях
и гъжви съдрани увиха на всеки.

Във помашко село, не знам кое бе,
мене ме запряха нейде под земята.
Аз из дупка гледах синьото небе
и всеки ден плачех за мама, за тата.
По-добре умирвах, но не ставах турка!
Като ни пуснаха, пак в Батак живях...
Подир две години посрещнахме Гурка!

Тогаз лошо време и за тях наста:
клахме ги и ние, както те ни клаха;
но нашето село, чичо, запустя,
и татко, и мама веки не станаха.
Ти, чичо, не си чул заради Батак?
А аз съм оттамо... много е далече...
Два дни тук гладувам, щото съм сирак,
и треперя малко: зима дойде вече.

Иван Вазов

Пловдив, 1881




















Кладенецът, който майките са изкопали, за да търсят вода....



"Боя се, че не съм вече безпристрастен, и с положителност не мога да остана безучастен. Съществуват неща, които не могат да бъдат разследвани с хладен ум. … Зверствата, признавани повсеместно от хора, приближени на турците, както и от самите турци, са достатъчни и повече от достатъчни. Не желая да добавям все повече и повече цифри към тази скръбна статистика. Когато в самото начало на разследването се сблъскаш с признанието, че 60-70 села са били опожарени и че към 15 000 души, голяма част от които жени и деца, са били посечени, започваш да чувстваш, че е безсмислено да продължаваш. Когато, в допълнение, научиш ужасяващите подробности за най-безпомощните дечица, разсичани на парчета и набучвани на щиковете; и когато всичките тези подробности ти се повтарят от стотици – не българи, а и от различните консули във Филипополис, от германските служители по железницата, както и от гърци, арменци, свещеници, мисионери и дори от самите турци, започваш да чувстваш, че по-нататъшните разследвания са абсолютно излишни"
Джанюариъс Алойшиъс Макгахан.














 Дървета, с които са посичали българите....
























Малка част от имената на убитите в Батак. Едногодишни, двугодишни, осемгодишни, дванайсетгодишни....а някои, дори и неродени .....





Коментари

  1. Не съм ходила на това свято място...Поклон пред жертвите!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Картофени мъфини

Тези чудни картофени кексчета са разбира се лесни и бързи за приготвяне, а освен това са и много подходящи за обяд, когато сме навън, за училищна или офис кутия.
Необходими продукти за 20-на бройки:
5-6 средно големи картофа; шепа нарязан салам; 3 яйца; ⅓ чаена чаша царевично брашно; 50 гр.краве масло; 50 гр.сирене; подправки  според вкуса.
Първото нещо, което трябва да направите е да сварите картофите и да ги намачкате след това на пюре. Овкусявате с подправки, които харесвате. Добавяте яйцата, маслото, сиренето и брашното и обърквате до хомогенна смес. Може да замените сиренето с извара или друг вид. Брашното - също, но аз предпочитам безглутеново и за това използвах царевично.



Изсипвате сместта във формички за мъфини и печете загрята фурна на 200° до златист загар.




Безглутенови мъфини с горски плодове

Много вкусни и лесни както се досещате, нямат нужда от допълнително подслаждане дори. Безглутенови и без захар. Идеята взех от тук https://thebigapplemama.com/2017/02/low-cab-qbanana-blueberry-muffins.html, ама до там - развихрих въображението си и се получиха прекрасни кексчета!
За 20 мъфина са ви необходими:
2 намачкани банана; 2 яйца; ½ чаена чаша оризово брашно; 1 чаена чаша нахутено брашно; 1 пакетче бакпулвер; 1 чаена чаша горски плодове. Ползвах от замразените пакети от Лидл. 1 течна ванилия.


Всички продукти обърквате до хомегенна смес като започвате първо от бананите и яйцата и завършвате с горски плодове. Загрявате фурната до 200° без обдухване.Печете във формички за мъфини,на средна решетка, докато се образува розово-златиста коричка.

Бананови мъфини с брашно от нахут

Идеята за тези вкусни кексчета почерпих от тук http://anandamoments.blogspot.bg/2012/03/blog-post.html?m=1

Напоследък често приготвям безглутенови закуски от този вид и съм много доволна. Бързи, вкусни и засищащи. Иделни за прехапване по време на разходка, излет или за офис/училищна кутия за обяд.

Необходими продукти за около 20 броя:

1 и ⅓ чаена чаша нахутено брашно; 3 супени лъжици кокосово брашно; 3 пюрирани банани; 3 разбити яйца; ½ чаена чаша слънчогледово олио или кокосово масло; ½ чаена чаша мед; 1 ванилия; 1 пакетче бакпулвер; шепа стафиди.
Смесвате сухите съставки и към тях добавяте пюрето от банани, яйцата, меда, олиото, ванилията и стафидите. Обърквате до гладка смес и разпределяте във формички за мъфини. Печете на 200° до суха клечка.