Йога за добра перисталтика

Йога стимулира всички оздравителни и възстановителни процеси в тялото. От собствен опит мога да кажа, че в последните две години, откакто се занимавам активно, не са ме боляли китките и кръста, при все че имах синдром на карпалния канал и не можех да повдигна дори чаша за известен период от време. Йога помага за успокояване на ума, както и за освобождаване и зареждане с енергия. Помага както на сърдечната, така и на дихателната дейност, укрепва опорно-двигателния апарат, улеснява работата на храносмилателната, отделителната и ендокринната система. Не на последно място, а дори напротив - подобрява и чревната функция. Всяка поза благоприятства за всичко изброено.
Днес ще ви представя няколко изключително лесни йогасани, които улесняват перисталтиката.
Рядко ги практикувам извън общия си комплекс, но ще им обърна внимание за да са от полза на хора, които нямат все още натрупан опит в областта. За да бъдат ефективни следва да се практикуват най-малко час след като сте яли, а най-добре на гладно. Дишайте дълбоко и бавно през носа. С всяко вдишване и издишване се опитайте да медитирате и да приспите ума си.  Поемайки въздух - си представете, че се зареждате с любов, освобождавайки се от него - визуализирайте, че с потока се освобождавате от всичко ненужно. Оставайте в позите колкото смятате за необходимо.

Клек със сключени в молитва ръце

Клякате с широко разкрачени крака. Стъпалата са стабилно на земята. Гърбът е изправен. Поставяте длани като за молитва. Вдишвате и издишвате дълбоко през носа. Стоите така около минута.








Главоколяна поза

Главоколянната поза оказва благоприятно въздействие върху всички вътрешни органи, подобрява перисталтиката, укрепва гръбначния стълб. Редовното практикуване допринася за по-добра стойка и облекчаване на болки в гърба и кръста (само след консултация със специалист). За страдащи от някакъв възпалителен процес - дискова херния, увеличен черен дроб/далак, колит, гастрит или подобни, както и сърдечни проблеми, асаната не се препоръчва.
Легнете по гръб. Вдишайте дълбоко и бавно, и вдигнете ръцете над главата. Тялото е изпънато. След това постепенно се изправяте в седнало положение и издишвате бавно.
Навеждате торса напред като се стараете да не сгъвате коленете. Краката трябва да са изпънати един до друг. С пръсти обхванете стъпалата и опрете чело в коленете. Целта е гръбнакът да е максимално изправен.
Останете така известно време като започнете от половин минута и постепенно го увеличавате.
Излезте от позата като бавно върнете тялото си в изходна позиция. Дишайте спокойно.
В случай, че не можете да опрете чело в коленете, просто хванете прасците или палците на краката и се навеждайте докъдето ви е комфортно напред.

Лег с вдигнати перпендикулярно нагоре крака


Легнете по гръб с изпънати крака и ръце от двете страни на торса. Повдигнете краката нагоре докато ни образуват прав ъгъл спрямо корема. Останете така известно време. По желание може да продължите редуване на сваляне и отново повдигане краката. Така ще упражните малко коремните преси,което е благоприятно за мускулатурата и работата на червата. Може и да се упражнявате като премествате краката от двете страни на тялото отново стараейки се да сключвате прав ъгъл с него.

Поза "Щастливо бебе"


Лесно и забавно. Отново от лег по гръб. Разтваряте бедра и прибилижавате краката към главата, хващате палците с ръце. Може да се залюлеете.









 Прегръщане на коленете


Този път от лег свивате крака към торса и ги обгръщате с ръце. Може да се залюлеете напред, на двете страни или просто да си постоите така.









Поза Маричясана

Седнете с изпънати право напред крака. Свийте  лявото  коляно  и  поставете  стъпалото  и  петата  хоризонтално  върху  пода. Поставете  лявата  пета  близо  до седалището.Вътрешната  страна  на  лявото  ходило  трябва  да докосва вътрешната страна на изпънатото дясно бедро.Обтегнете лявото рамо напред, докато лявата подмишница обгърне лявото коляно.След това пренесете дясната ръка зад гърба и хванете лявата ръка с дясната в  китката  или  обратно. Ако  това  не  е  възможно, тогава  хванете дланите или пръстите.По възможност се наведете напред.
Изпълнете позата отнoво, но със свит десен крак.

Наклон напред със сгънат крак

Седнете с изпънати напред крака и изправен гръбнак. Свийте в коляното левия крак като поставите петата в основата във вътрешната част на лявото бедро, а пръстите - в основата на дясното. Протегнете ръцете напред към десния крак и се опитайте да обгърнете дясното ходило. Дръжте десния крак изпънат. С издишване предвижете торса си към него. Опитайте се да опрете чело в коляното. Отпуснете се и стойте в позата половин минута. Повторете като сменете краката.


Напомням, че не съм йога инструктор, и ако имате здравословни проблеми и някакви притеснения, първо се обърнете към вашия лекар, преди да започнете практика. Тук споделям само личен опит!
Следвайте сигналите на телата и душите си, и ако нещо не чувствате свое, просто не го правете.


Приятна йога практика!
Жани

Коментари