Йога при проблеми с раменете, плешките и горната част на гърба

По професия съм икономист и стоенето на бюро пред монитор за мен е ежедневие. Постоянното кликване с мишката и неправилната стойка може да доведат до болки и дискомфорт в зоната на раменете, плешките и горната част на гърба. Лично аз, нямам оплаквания от сорта, но се случи така, че някои колеги споменаха, че страдат от плексит или някакво неразположение в упоменатите части на тялото. За това реших, че ще бъде полезна публикация, в която да опиша няколко асани, които помагат. Както казах, аз нямам болки, но профилактиката и ежедневната практика са от първостепенно значение. За това, дори и да не страдате от плексит, чувствайте се свободни да опитате. Най-малкото ще се отпуснете:)

Първата поза, която ще покажа е Гледащо надолу куче, след която е добре да се направи и Гледащо нагоре куче

При Гледащо надолу куче заставате първо в положение с ръце и сгънати колене поставени на земята. Изтегляте таза си възможно най-нагоре, така че тялото да образува ъгъл/триъгълник. Петите трябва да са максимално към земята,а главата - наведена максимално надолу между ръцете. Дишайте равномерно. Задръжте. Старайте се да изправите гърба и да не разкрачвате много краката, а да ги държите по-събрани. Гледащо надолу куче е моята любима поза, на пръв поглед е лесна, но лично на мен ми отне повече от година, докато я изпълня по този начин. В първия си йога пост от миналата есен съм публикувала снимка, на която "кучето" ми е не е добре подравнено:), но все пак на нея съм с болен кръст (а от тогава не ме е болял, благодарение на редовната ми йога практика:), а и човек се учи постоянно.
Винаги започвам практиката си от първоначално изправено положение, вдигам ръце нагоре, вдишвам, изпъвам назад гръбнака и след това опирам ръце в пода. Оттам през "дъска" преминавам в Гледащо надолу куче, а след това и в Гледащо нагоре куче. При тази асана от легнали по корем, с изпънати крака, се изправяме на двете си ръце, които сме поставили от двете страни на тялото.Огъваме се внимателно назад, до където е търпимо без напрежение.



Лотос/Полулотос/Седене по турски с прихващане на пръстите на ръцете на гърба. 
Всъщност  тази поза е подобна на "кравешка муцунка", но за мен за момента е трудно да я изпълня и затова показвам нейна модификация. Ако можете да седнете в лотос-добре, ако ли не-пак добре, седнете в полулотос или "по турски'. Важното тук е да се опитате да си изпънете гърба назад с помощта на преплитане пръстите на ръцете си. Свийте и двете си ръце в лактите като едната трябва да сгънете при кръста, а другата-при врата. Опитайте се да срещнете пръстите на двете си ръце и задръжте за няколко секунди. Дишайте равномерно. След това отпуснете и сменете ръцете. За по-напреднали, може да издадете торса напред към земята.
Поза Маричясана
Седнете с изпънати право напред крака. Свийте  лявото  коляно  и  поставете  стъпалото  и  петата  хоризонтално  върху  пода.Поставете  лявата  пета  близо  до седалището.Вътрешната  страна  на  лявото  ходило  трябва  да докосва вътрешната страна на изпънатото дясно бедро.Обтегнете лявото рамо напред, докато лявата подмишница обгърне лявото коляно.След това пренесете дясната ръка зад гърба и хванете лявата ръка с дясната в  китката  или  обратно. Ако  това  не  е  възможно, тогава  хванете дланите или пръстите.По възможност се наведете напред.
Изпълнете позата отнаво, но със свит десен крак.





Следващата поза е модификация на Маричясана. Вместо да се опитвате да хванете ръцете си  отзад на гърба, поставете лявата на пода до седалището, а дасната - до изпънатия крак.

Поза Маласана
Изпълнява се като от нисък разкрачен клек, обвиете ръце около коленете и се опитате да си прихванете пръстите на гърба си. В началото може да обвиете с ръце само едното си коляно (както съм показала на снимката). Важно е да почувствате обтягане на гърба си.




Ще завърша публикацията с една поза, чието име не намерих:) Изпълнява се като застанете с крака и ръце на пода като се стараете да са успоредни едни на други. Гърбът е перпендикулярен на земята. След това прокарвате едната си ръка в пространството между противоположните ръка и крак.Облягате се на нея на земята, а другата вдигате нагоре. Изпълнявате същото нещо, но с другата ръка.


Всяка практика завършвам като от изправено положение се навеждам напред и хващам с пръстите на ръцете си тези на краката. Главоколянна в стоеж. Идеална за отпускане и в същото време за тонизиране на целия гръбнак.


Напомням, че не съм йога инструктор, и ако имате здравословни проблеми и някакви притеснения, първо се обърнете към вашия лекар, преди да започнете практика. Тук споделям само личен опит!
Следвайте сигналите на телата и душите си, и ако нещо не чувствате свое, просто не го правете.

Приятна йога практика!
Жани

Коментари

  1. С йога...едва ли ще се захвана, не за друго - просто нямам време:( (като за поне 20973378499 още друг неща, които бих искала), не изчетох и публикацията, защото нищо не разбирам и ми се видя сложно дори за четене:))
    Обаче отбелязвам още една прилика между нас - професията:))
    А споменатите части на тялото все си ме болят:((, от има няма 20 години:(
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар