Пропускане към основното съдържание

Палео начин на хранене



Палеолитът е най-ранният етап от развитието на човешката история. Обществата са все още безписмени. През този период са характерни изкопаеми форми на изчезнали човешки видове - Homo Habilis, Homo Erectus, Неандерталеца и Кроманьонеца. Тогава е и времето, в което се обособява Homo Sapiens.
Едно от характерните неща за палеолита е, че човекът използва на готово това, което намира в природата, поради което зависи от нея.Води номадски начин на живот, занимава се основно с лов и събиране на растения и плодове.
През палеолита възникват оръдия на труда, изработени от твърд кремъчен камък, от който след разцепване се получават фини остриета. За да се издялка подобно сечиво са били нужни около 100-150 опита, което предполага повече сила и издръжливост.
Като ловец, на човека се е налагало да бъде бърз и изобретателен. Налагало се е да си набавя храната с помощта на усилен труд и адекватни реакции.
Най-важното откритие за този период е огъня.
За разлика от палеолитния период, днес храната е достъпна и срещу съответната цена може да си набавиш месо, риба, плодове и ядки, без да се налага да ходим на лов с кол и да я търсим с дни по дървета и храсти. Съответно сме станали и по-мързеливи. Свикнали сме наготово да имаме всичко под ръка, а когато започнем да качваме килограми и да боледуваме, прибягваме до всякакви външни източници като хапчета за отслабване, "вълшебни" сиропи и диети. Или пък не правим нищо, освен да си купим по-голям размер дрехи.
Лично аз не обичам думата "диета", не приемам за добри практики като пиене на добавки за редуциране на теглото или пък хирургически интервенции в тази насока. Вярвам, че човек може да изглежда и да се чувства добре, ако консумира качествена храна и отделя достатъчно време за движение. Казвам достатъчно, защото не обичам вманиачаването. Правя толкова физически активности колкото да ме карат да се чувствам жизнена и стегната. Залагам на йога, плуване и разходки. Пиша всичко това, за да обърна внимание, че модерният човек е свикнал с лесното. Масово ограничава движенията си само до най-необходимите. Пазарува набързо без да чете етикети.
В същото време станаха модерни и крайностите. Появиха се течения във вегетарианството - веганство и суровоядство, които според мен са силно ограничаващи и небалансирани. Общо взето хората започнаха да се делят на това какво ядат, дали живеят здравословно според някакви недоказани научно критерии, дали ваксинират или не децата си, дали ползват или не ползват алопатични или хомеопатични лекарства, и всякакви други подразделения на модерни философии, което за мен е абсолютно ненужно.
За мен ключът към здравето и щастливия живот е балансът.
И тъй като месото заема основна част от моето хранене (след два вегетариански периода се убедих, че ми е необходимо), по принцип рядко купувам пакетирани десерти ( да не кажа въобще, с изключение на шоколад), не харесвам допълнения към храната като кетчуп и майонеза, например, палео диетата се оказва точно по моя вкус.
Палео диетата представлява начина на хранене на пещерния човек. При нея се консумира дивечово нетлъсто месо, риба и морски храни, яйца, ядки, зеленчуци, корени и плодове.
Без хляб и други тестени изделия, без мляко и млечни продукти, без ориз, без преработени мазнини.
Разбира се, в днешно време е трудно да се намери пресен дивеч и за това се включва нетлъсто месо като телешко, пилешко, пуешко...
Като цяло тази диета търпи леки модификации. Ясно е, че няма да си печем месото на шиш, но е добре да се приготвя с минимално количество мазнина като се задуши или запече на скара, тиган или фурна. Зеленчуците по същия начин.
Поддръжниците на палео диетата смятат, че хората генетично сме програмирани да се храним така, както прародителите ни от каменната ера. Според експерти в областта по този начин се намалява риска от редица хронични заболявания - диабет, затлъстяване, сърдечно-съдови болести и др.
Диетата на каменната ера е широко дискутирана в научните среди от около четиридесет години и е обект на различни разработки и изследвания.
Най-известни книги по темата:
- "Диетата на каменната ера: базирана на проучвания в дълбочина, върху екологията и храненето на човека", Уолтър Вогетлин, 1975 г.
- " Палеолитно хранене. Дискусия върху неговата природа и настоящо приложение", С. Бойд Итън и М.Конър, 1985 г.
- " Забележимо отсъствие на сърдечен удар и исхемична болест на сърцето в традиционен меланезийски остров: клинично проучване в Китава", С. Линдеберг, 1993 г.
Всичките автори са лекари и учени в областта на медицината и храненето.
Най - известният труд в момента е този на д-р Лорън Кордейн "Палео диета"
Като човек, който не търпи ограничения, мога да кажа, че не спазвам изцяло палео режима, но се старая основните ястия, които приготвям да са главно от задушено/печено или сварено месо и зеленчуци. Едва ли ще ми мине любовта към шоколадовите торти, но смятам, че в умерени количества и при липсата на консумация на всякакви преработени и пакетирани храни, балансът може да бъде поддържан.
В палео диетата не присъства и солта, но солта е важна за електролитните нива в организма и съм на мнение, че следва да се консумира, но в умерени количество.
Относно млечните продукти - има редица "за" и "против" тях. На мен киселото мляко и кашкавалът ми понасят, но не и прясното мляко във вид за пиене. Всеки сам решава кое е добре за него. Например, една от причините при мен вегетарианството да не се получи, най-вероятно е защото не обичам особено бобови култури, които са богати на протеини и не се засищах.
При палео диетата не се консумират колбаси. Разбира се, повечето на пазара са такива, които се произвеждат от всичко друго, но не и от месо. Все пак, при сериозно търсене и четене на етикети, може да се намерят и качествени продукти. За мен такива са предлаганите в Лидл. Освен това, ако някой има възможност сам да си измайстори, не виждам защо да не се включат в менюто.
Както ви казах, не изпадам в крайности. За това от време на време ще публикувам различни рецепти, които според мен може да се причислят към палео начина  хранене.
Например - телешко варено със задушени зеленчуци.
Пирамида на палео начина на хранене

Източник:weheartit

Жани

Коментари

Популярни публикации от този блог

Портокалов пай без блат и глутен

Този портокалов пай е божествен! Мнооооого вкусен, ви казвам. И много лесен. Идеята за него взех от фейсбук страницата - Tasty Gluten Free Cooking.

Необходими продукти:

2 портокала; 3 яйца; 1 чаена чаша оризово брашно; 1 течна ванилия; 2 супени лъжици кокосово масло; ½ чаена чаша подсладител. Аз използвах кафява захар.



Обелвате портокалите и ги слагате да омекнат на пара. Когато са готови, ги пасирате. Добавяте към пюрето от портокали, разбити три яйца, оризовото брашно,кокосовото масло,ванилията и избрания подсладител. Отново пасирате до еднородна смес и изсипвате в подходящ за целта съд за печене. Аз пекох в застлана с хартия за печене керамична форма, на средна решетка, на 180° до медна коричка. Около 40 минути.

Това е. Имате чудесен ароматен портокалов сладкиш.


Картофени мъфини

Тези чудни картофени кексчета са разбира се лесни и бързи за приготвяне, а освен това са и много подходящи за обяд, когато сме навън, за училищна или офис кутия.
Необходими продукти за 20-на бройки:
5-6 средно големи картофа; шепа нарязан салам; 3 яйца; ⅓ чаена чаша царевично брашно; 50 гр.краве масло; 50 гр.сирене; подправки  според вкуса.
Първото нещо, което трябва да направите е да сварите картофите и да ги намачкате след това на пюре. Овкусявате с подправки, които харесвате. Добавяте яйцата, маслото, сиренето и брашното и обърквате до хомогенна смес. Може да замените сиренето с извара или друг вид. Брашното - също, но аз предпочитам безглутеново и за това използвах царевично.



Изсипвате сместта във формички за мъфини и печете загрята фурна на 200° до златист загар.




Безглутенови лимонови мъфини

За мен това са най-вкусните мъфини, които някога съм опитвала! Много деликатни и пухкави отвътре. С аромат на лимон и ванилия, толкова уютни - иска ти се хем да ги ядеш,хем само да ги гледаш. Текстурата е като памук,а вкусът - завладяващ. Без глутен. Без захар.

Необходими продукти за 20 броя лимонови мъфина: 1 и ½ чаена чаша оризово брашно; ½ пакетче бакпулвер; кората и сокът на един лимон; 1 течна ванилия; 2 яйца; 100 гр.меко краве или кокосово масло; ½  чаена чаша разстопен мед; шепа стафиди.
Всичко както винаги е лесно и бързо. Смесвате брашното и бакпулвера. В отделна купа разбивате яйцата с меда и маслото. Обърквате всички съставки  заедно с ванилията и лимоновия сок и настъргана кора. Изсипвате в подходящи за мъфини формички. Печете на 180° на средна решетка докато кексчетата не се разпукат. Ако искате ги проверете с клечка за зъби, ако е суха - са готови. Стафидите ги сложих върху всяко по отделно да потънат, но вие може и да ги объркате в сместта.
Ами това е! Аз сега си мисля как искам да…