Македонски песни

Много обичам македонските народни песни. За мен те са дълбоко емоционални, повечето, от които знам тъжни и отразяващи личната трагедия на българина преди Освобождението от турско робство. И дори и описващи бита по онова време, в наглед прости на пръв поглед на фона на робството ситуации, като невъзможната среща на двама влюбени, например, песните пораждат чисто човешко състрадание и каращи поне мен да не забравям историята ни. И винаги да се сещам, че някой е бил нечий син, нечий съпруг, баща, брат, нечия сестра, дъщеря, либе или майка.
Тук съм подбрала текстовете на някои от най-известните, като ще бъдат добавяни и още. И само за споделянето, на мен най - любими са "Сестра брата кани на вечера", " Кога зашумят шумите" и " Йовано, Йованке ". Текстовете са събрани от textove.com

1.Сестра брата кани на вечера

Сестра брата кани на вечера
иелай, иелай, братко, да вечераме.
Вечерайте, сестро, мен не чекайте,
я сум пило, сестро, у меаната.

Яло, пило, сестро, сум се напило,
голем золум, сестро, сум направило.
Убило съм, сестро,затрило съм,
йедин син ма ,сестро, на майка.

За кървнина, братко, колай има.
Сестра , братко, има девет сина,
ке прежали , братко, най-малото,
най-малото, братко, най-убавото.

Сестра брата кани на вечера
иелай, иелай, братко, да вечераме.
Вечерайте, сестро, мен не чекайте,
я сум пило, сестро, у меаната.

2.Йовано, Йованке

Ех, Йовано, Йованке...И аз те дома чекам, дома да ми дойдеш,
а ти не довадяш душо... сърце мое, Йовано!
А те чекам, Йовано песен да ми изпееш, како майка си има, имала... защо си не иская... се му майка давала, а син - болен! Болен, откакто се родил!
Да ми пееш, как са разцъфтели бахчите, разпукали се люляци, замирисали девойки, а он болен... болен откакто се родил!
Да ми пееш, как и аз по мръкно лутам, ноче ме бие... месечина ме бие! Нищо не ми е, здрав съм... а болен... е те за туй те чакам Йовано... дома да ми дойдеш, а ти не довадяш душо... сърце мое, Йовано, Йовано, Йовано... ееех...

Йовано, Йованке,
край Вардарот седиш мори
бело платно белиш
все нагоре гледаш душо
сърце мое, Йовано.

Йовано, Йованке,
я те тебе чекам мори
дома да си дойдеш
а ти не дохождаш душо
сърце мое Йовано.

Йовано, Йованке,
твоята майка мори
тебе не те пуща
при мене да дойдеш душо
сърце мое Йовано.

3.Кога зашумят шумите

Кога зашумят шумите, буките,
кога зашумят шумите, буките.
Кога зашумят шумите,
плачат за войводата, капетано.

Кога през село пойдете, пойдете,
кога през село пойдете, пойдете.
Кога през село пойдете,
с коне да не тропате, ама тропате.

Да не ви чуе майка ми,старата,
да не ви чуе майка ми,старата.
Да не ви чуе майка ми,
ке ви пита за мене, ама за мене.

Къде е син ми Костадин, Костадин,
къде е син ми Костадин, Костадин.
Къде е син ми Костадин,
Костадин-войводата, капетано.

Син ти се, майко, ожени, ожени,
син ти се, майко, ожени, ожени.
Син ти се, майко, ожени,
за една македонка поробена

4.Охридското езеро

Лихнида кайче веслаше,
в охридското езеро,
Наспроти не се рибари, рибари,
рибари, стари другари.
Рибари, стари другари
кротко веслайте кайчето,
да не ми прайте бранови, бранови,
ръцете да си отморам.

Лихнида кайче веслаше,
в охридското езеро,
тивко си песна пееше
"Биляна платно белеше".

Лихни го, море, лихни го,
ако ти прайме бранови,
со весло ке ги скротиме, скротиме
со любов ке те гледаме

Не сакам да ги скротите,
не сакам да ме гледате,
я сакам дивно езеро, езеро,
душата да си отморам.

5.Македонско девойче

Македонско девойче китка шарена
во градина гледано дар подарено.

Припев:
Дали има на овой бели свет
по-убаво девойче от македонче
нема, нема, не ке се роди
по-убаво девойче от македонче.

Кога песна запее славей надпее
кога оро заиграй
сърце надигра.

Кога коса разплете
како коприна,
лична си и по-лична
от самодива.

Не звезди по-лични от твоите очи
нокем да са на небо
ден ке раздени.

6.Море сокол пие

Море сокол пие, вода на Вардаро,
Море сокол пие, вода на Вардаро,
Яне, Яне ле бело гърло,
Яне, Яне ле кротко ягне

Море ой соколе, ти юнашко пиле,
Море, не виде ли, юнак да премине,
Яне, Яне ле бело гърло,
Яне, Яне ле кротко ягне

Юнак да премине, с девет люти рани,
С девет люти рани, сите куршумлии,
Яне, Яне ле бело гърло,
Яне, Яне ле кротко ягне

А десета рана, с нож е прободена,
А десета рана, с нож е прободена,
Яне, Яне ле бело гърло,
Яне, Яне ле кротко ягне

Море сокол пие, вода на Вардаро,
Море сокол пие, вода на Вардаро,
Яне, Яне ле бело гърло,
Яне, Яне ле кротко ягне

7.Катерино моме

Катерино моме, Катерино
Катерино моме, Катерино
Защо си толкоз моме хубава
Защо си толкоз моме гиздава

Каква те e майка моме родила
Каква те e майка моме кърмила
Каква си трева моме газила
Каква си вода моме ти пила

Я съм си мило либе хубава
Я съм си мило либе гиздава
Оти съм растла либе в планината
Оти съм растла либе в планината

Катерино моме, Катерино /х2/

8.Назад, назад, моме Калино

Назад, назад, моме Калино
не мой да одиш подир мен,
че у назе има гора висока
не ке можеш да я преминеш
че у назе има гора висока
не ке можеш да я преминеш

Ке се престорам на сокол пиле
и пак при тебе ке дойдам,
Гора ке прелитам, пак при тебе ке дойдам
вечно твоя ке бида
Гора ке прелитам, пак при тебе ке дойдам
вечно твоя ке бида

Назад, назад, моме Калино
не мой да одиш подир мен,
че у назе има река длибока
не ке можеш да я препливаш
че у назе има река длибока
не ке можеш да я препливаш

Ке се престорам на риба мрена
и пак при тебе ке дойдам,
река ке препливам,пак при тебе ке дойдам,
вечно твоя ке бида
река ке препливам,пак при тебе ке дойдам,
вечно твоя ке бида

Назад, назад, моме Калино
не мой да одиш подир мен,
че у назе има хубава жена
и две три дребни дечиня
че у назе има хубава жена
и две три дребни дечиня

Ке се престорам на църна чума
и пак при тебе ке дойдам,
жена ке уморам дечиня ке гледам
вечно твоя ке бида
жена ке уморам дечиня ке гледам
вечно твоя ке бида.

9.Петко льо, капитанине

Петко льо, капитанине,
Петко льо, командирине,
яла са, Петко, откажи
от сванка пусто хайдутство.

На майка ти са додяло
по денем вода носене,
по нощем ризи перане,
юнашки глави скриване.

Майчо льо, стара майчо льо,
яз съм си янджиче проводил,
яз съм си янджиче проводил
в Стамбула града голема.

А га янджиче си доде
какви хабери ще носи,
тогава ша са откажа
от този пусти хайдутлук.

10.Лудо младо

Лудо младо сън засънило,
на ръчица белай момина.
А мома се чудом чуди,
милно и е да го буди -
драго и е да го гледа.

Па му рекла: Съм те жалилa
Ставай, лудо, че е ранина.
Милно ми е да те будя,
ала слънце веке иде,
ала слънце ке ни види.

Лудо младо проговорило:
Как да стана, малкай момеле?
Как да стана, мило либе?
Като нямам веке сила,
като ти си я изпила.

11.Ах, къде е мойто либе

Ах, къде е мойто либе,
дали мисли то за мене?

Яз за него съм родена
и за него яз ке умра. (х2)

Коленичих яз пред него
и със сълзи на очите-

"Ако яз да те излъжа,
по-добре е яз да умра." (х2)

Ах, блазе му на душата,
който люби верно либе.

Той безценен камък носи
и е верен чак до гроба. (х2)

12.Кой уши байрака

Айде провикна се турския
паша от Панагюрище,
Айде,вий идете и я уловете
Райно Попгеоргиева!

Нито я колете,нито я бесете,
най при мене доведете я!
Ази да я питам,питам и разпитам
кой уши байрака,
кой уши байрака,кой му тури
знака"Смърт или свобода"

Айде провикна се Райна Попгеоргиева
от Панагюрище
Щете ме колете,щете ме бесете,
аз уших байрака!
Аз уших байрака,
аз му турих знака,
"Смърт или свобода"!

13.Вземи огин, запали ме

Сън ако беше ти можех да се събудя,
но и на яве теб искам.
Песен да беше ти можех да те забравя,
но като звук до мен идваш.

Припев:
Вземи огин,
запали ме,
направи ме пепел,
че не мога мило либе без тебе. /2/

Рана да беше ти можех да оздравея,
нож да ме бе пробол искам.
Жив да не бях сега, за да не гледам тебе,
как ти при някой друг идваш

....

Снимка: Ина Чакърова

Коментари